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dimarts, 8 d’octubre del 2013

EL PROCESO de Orson Welles EL PROCESAMENT d'Orson Welles








Ya exiliado artísticamente en Europa, nos referimos por que era en donde podía filmar sus películas con libertad artística, Orson Welles adapta libremente la novela de Franz Kafka más famosa, toda una obra maestra del surrealismo, digamos surrealismo al inexplicable proceso judicial a que se sometía a su desconcertado protagonista, Joseph K., lo que le llevaba a un trágico e implacable final. Aquí, Welles actualiza la trama (toque contemporáneo, es decir, de 1962, año del rodaje del filme), y es Anthony Perkins quien vive su inexplicable proceso. Welles utiliza sus habituales tomas desde un ángulo bajo y va acentuando el clima de pesadilla. Él mismo se reserva un papel secundario, el del abogado que tendrá que defender a Joseph K. Por supuesto, no parece que le vaya a servir de mucho... Orson Welles rodó la película en Francia, ya exiliado de Hollywood como autor, y sabe crear un clima que incomoda al espectador desde el primer fotograma, cuando mediante ilustraciones de tono medieval cuenta una historia con final tétrico, que muestra muy bien lo que se contará después. Con un reparto muy variado, incluyendo además de Perkins y Welles a Jeanne Moreau o Romy Schneider, la película es de las mejores de su director. No hay que describirla, hay que verla. Y más si quien la vea ha leído la novela, obra maestra de la Literatura y que como casi toda la obra de Franz Kafka tuvo éxito póstumamente. Muchos genios del Arte acaban triunfando cuando ya no están.

EL PROCESO: * * * *

"EL PROCESAMENT" d'Orson Welles

Ja exiliat artísticament a Europa (ens referim perquè era on hi podia filmar les seves pel.lícules amb llibertat artística), Orson Welles adapta lliurement la novel.la de Franz Kafka més coneguda, tota una obra mestra del Surrealisme, diguem-ne Surrealisme a l’inexplicable procesament judicial al qual es sotmetia al seu desconcertat protagonista, Joseph K., allò que li portava a un tràgic i implacable final. Aquí, Welles actualitza la trama (toc contemporani, és a dir, del 1962, any del rodatge del film), i és Anthony Perkins qui viu el seu inexplicable procesament. Welles utilitza les seves habituals preses des d'un angle baix i va accentuant el clima de malson. Ell mateix es reserva un paper secundari, el de l'advocat que haurà de defensar Joseph K. Per descomptat, no sembla que li vagi a servir gaire... Orson Welles va rodar la pel.lícula a França, ja exiliat de Hollywood com a autor, i sap crear un clima que incomoda l'espectador des del primer fotograma, quan mitjançant il.lustracions de to medieval explica una història amb un final tètric, que mostra molt bé allò que s’explicarà tot just després. Amb un repartiment molt variat, incloent a més de Perkins i Welles a Jeanne Moreau o Romy Schneider, la pel.lícula és de les millors del seu director. No cal descriure-la, cal veure-la. I més si qui la vegi ha llegit la novel.la, obra mestra de la Literatura i que com gairebé tota l'obra de Franz Kafka va tenir èxit pòstumament. Molts genis de l'Art acaben triomfant quan ja no hi són entre nosaltres.

EL PROCESAMENT : * * * *









diumenge, 1 de setembre del 2013

THE MASTER de Paul Thomas Anderson









Paul Thomas Anderson se consagró hace unos años con una curiosa película donde se basaba en algunas estrellas del cine porno americano de la década de 1980, “Boogie Nights”, que dio a Burt Reynolds un papel diferente a los de cuando hacía de galán o de “duro”. Luego, dio otro papelón a Daniel Day Lewis en “Pozos de ambición”, como un implacable hombre que se hace multimillonario gracias al petróleo y se olvida de amar al prójimo. Aquí es Joaquín Phoenix (“Two lovers”), salido de su retiro temporal del cine, como Freddie Quell, un trastornado por estrés post-traumático que después de combatir en la II Guerra Mundial es captado por una especie de secta que es una mezcla entre religión, vida sana y varias cosas más, liderada por Lancaster Dodd (Philip Seymour Hoffman). Quell intenta ayudar a la secta, pero sus limitaciones mentales le impiden guardar calma cuando algo le sale mal y se mete en peleas. Antes de irse a la guerra, tenía novia en su pueblo, Doris (Madisen Beatty), pero la contienda y su compromiso con la secta les distanció para siempre. Esta vez no está tan lograda la trama como en anteriores películas del director, pues no aclara si va a favor de la secta o en contra, quiere ser objetivo, pero cuesta conectar con los personajes, incluido el protagonista, demasiado primario en sus reacciones. Lo mejor, Philip Seymour Hoffman, siempre valor seguro, ya que Joaquín Phoenix exagera las muecas y reacciones de su personaje, con un tono demasiado teatral.

THE MASTER: * * *

"THE MASTER" de Paul Thomas Anderson

Paul Thomas Anderson es va consagrar fa uns anys amb una curiosa pel.lícula on es basava en algunes estrelles del cinema porno americà de la dècada de 1980, "Boogie Nights", que va donar a Burt Reynolds un paper diferent als de quan feia de galant o de "dur ". Després, va donar un altre paperot a Daniel Day Lewis a "Pous d' ambició", com un implacable home que es fa multimilionari gràcies al petroli i s'oblida d'estimar als que l’estimaven. Aquí és Joaquín Phoenix ("Two lovers "), sortit del seu retir temporal del cinema , com Freddie Quell, un trastornat per un estrès post-traumàtic que després de combatre a la II Guerra Mundial és captat per una mena de secta que és una barreja entre religió, vida sana i diverses coses més, liderada per Lancaster Dodd ( Philip Seymour Hoffman ). Quell intenta ajudar a la secta, però les seves limitacions mentals li impedeixen tenir calma quan alguna cosa li surt malament i es fica en baralles. Abans d'anar-se'n a la guerra, tenia núvia al seu poble, la Doris (Madisen Beatty), però la guerra i el seu compromís amb la secta els va distanciar per sempre més. Aquest cop no està tan assolida la trama com en anteriors pel.lícules del director, doncs no aclareix si va a favor de la secta o en contra, vol ser objectiu, però costa connectar amb els personatges, fins i tot amb el protagonista, massa primari en les seves reaccions. El millor, Philip Seymour Hoffman, sempre valor segur, ja que Joaquín Phoenix exagera les ganyotes i reaccions del seu personatge, amb un to massa teatral.

THE MASTER : * * *








SOMBRAS Y NIEBLA de Woody Allen OMBRES I BOIRA de Woody Allen








Woody Allen cerró la década de 1980 con una irregular película, donde intentaba volver a sus orígenes, a la comedia disparatada, alejándose un tanto de sus obras maestras influenciadas por su admirado Ingmar Bergman. Aquí rueda en blanco y negro queriendo homenajear al Expresionismo alemán de hace casi un siglo. Un asesino en serie aterroriza a una indeterminada ciudad europea. Grupos de ciudadanos se unen para patrullar las calles y capturarlo. El apocado y mediocre ciudadano Kleinman (Woody Allen) es obligado a participar en ellos pese a sus negativas. Por otro lado, en un circo que actúa en la ciudad, Irmy (Mia Farrow) sorprende a su marido, payaso del circo (John Malkovich), con otra mujer, así que se escapa del circo y casualmente acaba en un prostíbulo, donde se encuentra con el romántico estudiante Jack (John Cusack, “El balneario de Battle Creek”)... El enredo está servido, como dice el tópico. Lo mejor de la película es su fotografía, de Carlo Di Palma, colaborador de Allen durante la década de 1980, que recrea una ciudad en niebla y atmósfera deprimente. Lo peor es que el guión flojea mucho, y salvo personajes como el de Cusack, el resto son más bien vacíos y de poco interés, cayendo en muchos tópicos. Y Allen, queriendo recrear la manera de actuar de los actores del Expresionismo, confunde el homenaje con el puro histrionismo, que hace que algunos actores den risa, pero por lo exagerados que están, no por que hagan gracia. O que como él hace muchas veces, concentre demasiado las frases más divertidas en su propio personaje y deje huérfanas de ellas al resto, que se apoyan más  en el drama. Pero la profesionalidad de Allen como cineasta salva el producto, algo que siempre consigue en cualquier película suya, incluidas las menos logradas, como ésta.

SOMBRAS Y NIEBLA: * * *

"OMBRES I BOIRA" de Woody Allen

Woody Allen va tancar la dècada de 1980 amb una irregular pel.lícula , on intentava tornar als seus orígens, a la comèdia absurda, allunyant-se una mica de les seves obres mestres influenciades pel seu admirat Ingmar Bergman. Aquí roda en blanc i negre, tot volent homenatjar l' Expressionisme alemany de fa gairebé un segle. Un assassí en sèrie terroritza una indeterminada ciutat europea. Colles de ciutadans s'uneixen per patrullar els carrers i capturar-lo. El apocat i mediocre ciutadà Kleinman (Woody Allen) és obligat a participar-hi, malgrat les seves negatives. D'altra banda, a un circ que actua a la ciutat , Irmy ( Mia Farrow ) sorprèn el seu marit, el pallasso del circ (John Malkovich), amb una altra dona, així que s'escapa del circ i casualment acaba dins un prostíbul, on es troba amb el romàntic estudiant Jack (John Cusack , "El balneari de Battle Creek ")... L'embolic està servit, com diu el tòpic. El millor de la pel.lícula és la seva fotografia, de Carlo Di Palma, col.laborador d'Allen durant la dècada de 1980, que recrea una ciutat en boira i atmosfera depriment. El pitjor és que el guió fluixeja de valent, i excepte personatges com el de Cusack, la resta són més aviat buits i de poc interès, caient en molts tòpics. I Allen, volent recrear la manera d'actuar dels actors de l'Expressionisme, confon l'homenatge amb el pur histrionisme, que fa que alguns actors facin riure, però per l’exagerats que són, no pas perquè facin gràcia . O que com ell fa molt sovint, concentri massa les frases més divertides en el seu propi personatge i deixi orfes d'elles a la resta, que es recolzen més en el drama. Però la professionalitat d'Allen com a cineasta salva el producte, cosa que sempre aconsegueix en qualsevol pel.lícula seva , fins i tot les menys assolides, com aquesta.

OMBRES I BOIRA : * * *







divendres, 23 d’agost del 2013

AMOR de Michael Haneke






La última muestra por parte de Michael Haneke de la mezquindad humana, o la debilidad de la misma, es esta descarnada visión del amor en la vejez, ganadora de la Palma de Oro en Cannes, del Globo de Oro y Óscar a la Mejor Película de Habla No Inglesa, en la que nuevamente el director nos pone en cara un caso extremo de lo que podría ser este tema, apoyándose casi exclusivamente en dos grandes actores franceses muy veteranos, Jean-Louis Trintignant y Emmanuelle Riva, que encarnan a dos músicos en su vejez, Georges y Anne, que un día sufren el percance de que ella ha tenido un ataque que la ha dejado hemipléjica (paralítica de un lado del cuerpo, el izquierdo), y él la tiene que cuidar. Pasan los días y ella va empeorando. Como siempre, Haneke lo cuenta todo con su estilo lento, pausado y sin música en la banda sonora, salvo la que se escuche cuando ella toca el piano, o asisten a algún concierto, o él escuche música en el CD. Un distanciamiento que le salió redondo en su anterior película, quizá su obra maestra, “La cinta blanca”, ganadora también de la Palma de Oro en Cannes. Pero que aquí juega en su contra, ya que Trintignant y Riva no pueden llevar ellos solos la acción todo el tiempo, pese a su inmenso talento, y aunque Haneke agilice la trama con escenas donde al matrimonio lo visita su hija Eva (Isabelle Huppert, habitual en el cine del austríaco) y algunos personajes más, a veces se te hace la película demasiado larga y lenta. También desconcierta el final, que no sabemos si es realidad o una pesadilla del marido, recordando lo que vemos nada más empezar el filme. Pero queda una historia que muestra la vejez tal cual es.

AMOR: * * * *

"AMOR" de Michael Haneke

L'última mostra per part de Michael Haneke de la mesquinesa humana, o la feblesa de la mateixa, és aquesta descarnada visió de l'amor en la vellesa, guanyadora de la Palma d'Or a Canes, del Globus d'Or i l'Òscar a la Millor Pel.lícula de Parla No Anglesa, en la qual novament el director ens llença a la cara un cas extrem d’allò que podria ser aquest tema, recolzant-se gairebé exclusivament en dos grans actors francesos molt veterans, Jean-Louis Trintignant i Emmanuelle Riva, que fan de dos músics en la seva vellesa, en Georges i l’Anne, que un dia pateixen l’ensurt de que ella ha tingut un atac que l'ha deixat hemiplègica (paralítica d'un costat del cos, l'esquerre), i ell ha de tenir cura d’ella. Passen els dies i ella va empitjorant. Com sempre, Haneke ho explica tot amb el seu estil lent, pausat i sense música a la banda sonora, llevat de la que s'escolti quan ella toca el piano, o hi assisteixen a algun concert, o ell senti música al CD. Un distanciament que li va sortir rodó en la seva anterior pel.lícula, potser la seva obra mestra, "La cinta blanca", guanyadora també de la Palma d'Or a Canes. Però que aquí juga en contra seu, ja que Trintignant i Riva no poden portar tots sols l'acció tot el temps, malgrat el seu immens talent, i encara que Haneke doni una mica d’agilitat a la trama amb escenes on al matrimoni és visitat per la seva filla Eva (Isabelle Huppert, habitual al cinema de l'austríac) i alguns personatges més, de vegades se't fa la pel.lícula massa llarga i lenta. També desconcerta al final, que no sabem si és realitat o un malson del marit, recordant el que veiem només començar el film. Però queda una història que mostra la vellesa tal com és.

AMOR: * * * *








KRÀMPACK de Cesc Gay







El catalán Cesc Gay tiene una filmografía irregular, con algunos títulos interesantes (el más logrado, “En la ciudad”), y en ocasiones tratando temas transgresores. Aquí se basa libremente en una obra teatral del actor y autor Jordi Sánchez (co-protagonista de la excelente telecomedia catalana “Platos sucios” y al que ahora vemos en la mediocre “La que se avecina”, a años luz por debajo de la primera), y muestra a dos chicos que empiezan la adolescencia, acudiendo uno de ellos a un pueblo costero catalán indeterminado, al chalet que la familia del otro tiene. Tendrán una extraña relación de amistad en donde se mezclará una forma libertina pero a la vez mezclada con esa ingenuidad de la juventud, o mejor dicho, de la pubertad cuando un joven empieza a despertar a la vida, al amor y a todo aquello que no era capaz de observar cuando era un niño. Fernando Ramallo (“El corazón del guerrero”) y Jordi Vilches (“Platillos volantes”) son los dos protagonistas, y a su alrededor pululan adultos como Julián (Chisco Amado), la suiza Myriam Mezières o las chicas a las que ellos conocen (Marieta Orozco y Esther Nubiola)... El acierto del filme es el tono cotidiano y creíble, y su fallo garrafal es su distanciamiento excesivo, aparte de que muchas veces ese tono cotidiano se centra en anécdotas sin apenas interés, o como es habitual en Cesc Gay, se interesa más por detalles sórdidos o efectistas, como la idea de llamar con ese curioso nombre, “Krampack”, a una forma de masturbación, o cuando uno de los chicos duerme a una chica para hacerla el amor o insinuaciones de homosexualidad entre los dos. Cine que hay que ver sin prejuicios, algo que el cine catalán y el francés, por ejemplo, saben mostrar muy bien, aunque el catalán sea más directo y menos sofisticado que el cine de sus vecinos del Norte.

KRÁMPACK: * * *

"KRÀMPACK" de Cesc Gay

El català Cesc Gay té una filmografia irregular, amb alguns títols interessants (el més reeixit, "A la ciutat"), i sovint tractant de temes transgressors. Aquí es basa lliurement en una obra teatral de l'actor i autor Jordi Sánchez (coprotagonista de l'excel.lent telecomèdia catalana "Plats bruts" i al qual ara veiem en la mediocre "La que se avecina", a anys llum per sota de la primera), i mostra a dos nois que comencen l'adolescència, anant-se un cap a un poble costaner català indeterminat, al xalet que la família de l'altre hi té, allà. Tindran una estranya relació d'amistat on es barrejarà una forma de veure la vida llibertina, però alhora barrejada amb aquesta ingenuïtat de la joventut, o millor dit, de la pubertat quan un jove comença a despertar a la vida, a l'amor i a tot allò que no era capaç d'observar quan era un nen. Fernando Ramallo ("El corazón del guerrero ") i Jordi Vilches (“Platillos volantes”) són els dos protagonistes, i al seu voltant pul.lulen adults com en Julián (Chisco Amado), la suïssa Myriam Mezières, o les noies que coneixen ells (Marieta Orozco i Esther Nubiola)... L'encert del film és el to quotidià i creïble, i el seu error garrafal és el seu distanciament excessiu, a part de que moltes vegades aquest to quotidià es centra en anècdotes gairebé sense interès, o com és habitual en Cesc Gay, s'interessa més per detalls sòrdids o efectistes, com la idea de dir amb aquest curiós nom, "Kràmpack", a una forma de masturbació, o quan un dels nois dorm a una noia per fer-la l'amor o insinuacions d'homosexualitat entre tots dos. Cinema que cal veure sense prejudicis, cosa que el cinema català i el francès, per exemple, saben mostrar molt bé, encara que el català sigui més directe i menys sofisticat que el cinema dels seus veïns del Nord.

KRÀMPACK: * * *










dimecres, 7 d’agost del 2013

MENÚ DEGUSTACIÓ de Roger Gual









Al haber trabajado yo mismo en un restaurante como limpiador durante 12 años, conozco algunos detalles de cómo funciona un sitio así, aunque no un restaurante de diseño con prestigio internacional, como el que nos muestra la película, sin duda inspirado en el mítico El Bulli de Ferran Adrià, que como el auténtico, va a cerrar y va a ofrecer una cena especial como despedida. Lo regentan la cocinera Mar (Vicenta Ndongo, “En la ciudad”) y el maître Max (Andrew Tarbet, “Infidels”), que son pareja. Una galería variada de invitados de medio mundo, incluyendo al actor irlandés Stephen Frea (“Juego de patriotas”), el japonés Togo Igawa (“El erizo”) o la veterana Fionulla Flanagan (“Los otros”), acudirá al acontecimiento. Rodado todo con mucha naturalidad y hablado en varias lenguas (catalán, inglés, japonés y español), huyendo del retrato de restaurantes a lo Hollywood, y sacando la máxima naturalidad de los actores, incluso de los extranjeros, más formados en el teatro de Shakespeare. Una película sencilla, que sabe lo que cuenta y que toca un tema casi inédito en nuestro país, la comedia ambientada en restaurantes, que en el cine extranjero han dado películas notables como la italiana “La cena” de Ettore Scola o la alemana “Deliciosa Martha”, que tuvo un remake americano innecesario. La lástima es que no sea de las que arrasan en la taquilla, pero el tiempo le dará más valor. Se ha hecho en co-producción con varios países, y la sucursal española de Zentropa (la productora de Lars Von Trier) ha participado mucho.

MENÚ DEGUSTACIÓ: * * *

"MENÚ DEGUSTACIÓ" de Roger Gual

En haver treballat jo mateix dins un restaurant com a netejador durant 12 anys, conec alguns detalls de com funciona un lloc així, encara que no pas un restaurant de disseny amb prestigi internacional, com el que ens mostra la pel.lícula, sens dubte inspirat en el mític El Bulli de Ferran Adrià, que com l'autèntic, va a tancar en poc de temps i va a oferir un sopar especial com a comiat. El regenten la cuinera Mar (Vicenta Ndongo, "A la ciutat") i el maître Max (Andrew Tarbet, "Infidels"), que són parella. Una galeria variada de convidats de mig món, incloent l'actor irlandès Stephen Frea ("Joc de patriotes"), el japonès Togo Igawa ("L'eriçó") o la veterana Fionulla Flanagan ("Els altres"), hi vindrà a l'esdeveniment. Rodat tot amb molta naturalitat i parlat en diverses llengües (català, anglès, japonès i espanyol), fugint del retrat de restaurants a l’estil Hollywood, i traient la màxima naturalitat dels actors, fins i tot dels estrangers, més formats en el teatre de Shakespeare. Una pel.lícula senzilla, que sap el que explica i que toca un tema gairebé inèdit al nostre país, la comèdia ambientada als restaurants, que al cinema estranger han donat de pel.lícules notables com la italiana "El sopar" d'Ettore Scola o l'alemanya “Deliciosa Martha”, que va tenir un remake americà del tot innecessari. La llàstima és que no sigui de les que arrasen a la taquilla, però el temps li donarà molt més valor. S’ha fet en co-producció amb diversos països, i la sucursal espanyola de Zentropa (la de Lars Von Trier) ha participat de valent.

MENÚ DEGUSTACIÓ: * * *






HANNA ARENDT de Margarethe Von Trotta








Las heridas que provocó el Holocausto judío con más de seis millones de personas inocentes exterminadas por el salvaje Régimen del III Reich, por cierto, negadas categóricamente por los nazis y calificando de “calumniadores” a quienes les acusen de dichos crímenes, sobradamente probados y documentados, han tardado muchos años en cerrarse, aunque no del todo. Esta película nos narra cuando el criminal nazi Adolf Eichmann, exiliado en Argentina con nombre falso, es capturado por los servicios secretos israelíes y llevado a Tel Aviv para ser juzgado y condenado. El veredicto fue su condena a muerte en la horca, pese a no existir la pena de muerte en Israel. El diario The New Yorker encarga a la filósofa alemana, residente en EEUU, Hanna Arendt, como judía que es, que asista a dicho juicio e informe de él tal como ella lo vea. El resultado será una serie de artículos que ofenderán a la comunidad judía, ya que Arendt se saldrá de tópicos y maniqueísmos para ver a Eichmann como un vulgar sicario del III Reich, lo que ella, acertadamente, calificará como “La banalidad del mal”. Ello le llevará también a perder algunas amistades de muchos años, pero ella seguirá adelante con su visión del tema. Barbara Sukowa (habitual en el cine de Fassbinder) borda el papel de la filósofa y es el centro de toda la trama, ya que todos los demás personajes, desde su marido a sus parientes que emigraron a Israel son meros secundarios. El cine alemán actual sigue sabiendo mostrar su Historia reciente por caminos poco trillados u ortodoxos. Y la ambientación de la época, sobresaliente, desde el autobús argentino de donde se baja Eichmann al Israel urbano o rural de 1961, cuando empezó el juicio. Rompe muchos esquemas maniqueos. Y sin necesidad de ser una gran superproducción ni durar tres horas, como aquella excelente película que fue “Vencedores y vencidos”, donde desde la óptica americana se mostraba el Juicio de Nüremberg. La directora es Margarethe Von Trotta, antes actriz y desde hace treinta años cineasta, no muy conocida aquí. Para acabar, las imagenes del juicio a Eichmann y el propio Eichmann son reales, no se ha recurrido a actores para recrearlas, como en “Buenas noches y buena suerte” de George Clooney, lo que le da más autenticidad.

HANNA ARENDT: * * * *

"HANNA ARENDT" de Margarethe Von Trotta

Les ferides que va provocar l'Holocaust jueu, amb més de sis milions de persones innocents exterminades pel salvatge Règim del III Reich, per cert, negades categòricament pels nazis i qualificant de "calumniadors" als que els acusin d'aquests crims, àmpliament provats i documentats, han trigat molts anys a tancar-se, encara que no del tot. Aquesta pel.lícula ens narra quan el criminal nazi Adolf Eichmann, exiliat a Argentina amb nom fals, és capturat pels serveis secrets israelians i portat cap a Tel Aviv per ser jutjat i condemnat. El veredicte va ser la seva condemna a mort a la forca, tot i no existir la pena de mort a Israel. El diari The New Yorker encarrega a la filòsofa alemanya, resident als EUA, Hanna Arendt, com a jueva que és, que hi assisteixi al judici i els informi d'ell tal com ella ho vegi. El resultat serà una sèrie d'articles que ofendran a la comunitat jueva, ja que l’Arendt se’n sortirà de tòpics i maniqueismes per veure Eichmann com un anodí sicari del III Reich, cosa que ella, encertadament, qualificarà com "La banalitat del mal". Això la portarà també a perdre d’algunes amistats de molts anys, però ella seguirà endavant amb la seva visió del tema. Barbara Sukowa (habitual al cinema de Fassbinder) broda el paper de la filòsofa i és el centre de tota la trama, ja que tots els altres personatges, des del seu marit als seus parents que van emigrar cap a Israel són simples secundaris. El cinema alemany actual segueix sabent mostrar la seva Història recent per camins poc trillats o ortodoxos. I l'ambientació de l'època, excel.lent, des de l'autobús argentí d'on baixa Eichmann a l’Israel urbà o rural de l’any 1961, quan va començar el judici. Trenca molts esquemes maniqueus. I no li cal ser una gran superproducció ni tampoc tenir una durada de tres hores, com aquella excel.lent pel.lícula que va ser "Vencedors i vençuts", on des de l'òptica americana es mostrava el Judici de Nüremberg. La directora és la Margarethe Von Trotta, abans actriu i des de fa trenta anys és cineasta, tot i que aquí no és gaire coneguda. Per acabar, les imatges del judici d’Eichmann i les del mateix Eichmann son reals, no s’ha triat d’actors per recrear-les, com es va fer a “Bona nit i bona sort” de George Clooney, la qual cosa li fa més autèntic.

HANNA ARENDT: * * * *