Entrades populars

dimarts, 15 d’abril del 2014

12 AÑOS DE ESCLAVITUD de Steve McQueen y MONUMENTS MEN de George Clooney 12 ANYS D'ESCLAVITUD de Steve McQueen i MONUMENTS MEN de George Clooney












Dos películas americanas recientes, cada una con unas pretensiones diferentes. Las dos coinciden en que se basan en hechos reales desconocidos para el espectador actual, incluso para los estudiosos de cada época que representan. Ambas hacen un esfuerzo de ambientación encomiable. Pero la primera supera a la segunda, aunque la segunda parezca más espectacular. “12 años de esclavitud” se basa en el libro autobiográfico de Solomon Northup, un afroamericano en los EEUU de mediados del siglo XIX, que vivía en los Estados en donde ya no existía la esclavitud. Un aciago día, es drogado, secuestrado y vendido como esclavo en una plantación de Louisiana. Durante los doce años del título, va cambiando de amos, pero luchando por sobrevivir. La película cuenta todo sin suavizar nada, como hace siempre su director, el británico Steve McQueen (nada que ver con el actor), da lo mismo si habla de gente del IRA en prisión (“Hunger”) o de un misántropo obsesionado con el sexo (“Shame”). Aquí cuenta con un excelente Chiwetel Eliofor (“Melinda y Melinda”), que da humanidad y dignidad a su luchador personaje, que pasa por todo tipo de humillaciones y tiene que ver cómo miembros de su raza las sufren aun peores. Michael Fassbender, que ya trabajó con el director en “Shame”, también tiene un personaje importante, aunque menos simpático, ya que es el dueño de una de las plantaciones, con una interpretación que pasa de ser odioso a despertar lástima. Destaca asimismo la actriz Lupita Nyong’o en un sobrecogedor papel de esclava que sufre todo tipo de humillaciones. Ha ganado el Óscar, y la propia película, varios más, los más importantes,convirtiéndose en la triunfadora de 2014.
Por otro lado, “Monuments Men”, la cuarta película de George Clooney como director, se basa en un episodio real de la II Guerra Mundial, el de un comando del Ejército americano con una peculiar misión: recuperar las obras de arte en poder de los nazis, expoliadas por ellos en la Europa que fueron invadiendo, y devolverlas a sus lugares de origen. Resulta entretenida, pero no llega a la grandeza de su ópera prima como director, “Buenas noches y buena suerte”, denuncia del mccarthismo, más apreciada en Europa que en EEUU. Destaca el excelente reparto de secundarios, entre ellos el francés Jean Dujardin (“The Artist”) y el americano John Goodman, que son los que más humanidad les dan a sus personajes, el primero con su campechanía francesa y el segundo con su habitual aspecto orondo entrañable. Le perjudica su tono patriótico, aunque menos marcado que otras películas del género bélico, y tampoco funciona la historia de amor, más platónica que otra cosa, entre un restaurador americano (Matt Damon) y una trabajadora parisina del Jeu de Pomme (Cate Blanchett). Clooney se reserva el papel del líder del comando, aunque aquí se queda en un segundo plano. “12 años de esclavitud”, entonces, la supera de largo.

12 AÑOS DE ESCLAVITUD: * * * *
MONUMENTS MEN: * * *

"12 ANYS D'ESCLAVITUD" de Steve McQueen i "MONUMENTS MEN" de George Clooney

Dues pel lícules americanes recents, cadascuna amb unes pretensions diferents. Totes dues coincideixen que son basades en fets reals desconeguts per a l'espectador actual, fins i tot pels estudiosos de cada època que representen. Ambdues fan un esforç d'ambientació encomiable. Però la primera supera la segona, encara que la segona sembli més espectacular. "12 anys d'esclavitud" es basa en el llibre autobiogràfic de Solomon Northup, un afroamericà als EUA de mitjans del segle XIX, que vivia als Estats on ja no existia l'esclavitud. Un nefast dia, és drogat, segrestat i venut com a esclau a una plantació de Louisiana. Durant els dotze anys del títol, va canviant d'amos, però lluitant per sobreviure. La pel lícula explica tot sense suavitzar res, com fa sempre el seu director, el britànic Steve McQueen (res a veure amb l'actor), tant se val si parla de gent de l’IRA a la presó (“Hunger”) o d'un misantrop obsessionat amb el sexe ("Shame"). Aquí disposa d' un excel lent Chiwetel Eliofor ("Melinda i Melinda"), que dóna humanitat i dignitat al seu lluitador personatge, que passa per tota mena d'humiliacions i ha de veure com membres de la seva raça les pateixen encara pitjors. Michael Fassbender, que ja va treballar amb el director a "Shame", també té un personatge important, tot i que menys simpàtic, ja que és l'amo d'una de les plantacions, amb una interpretació que passa de ser odiós a fer llàstima. Destaca així mateix l'actriu Lupita Nyong’o, en un esglaiador paper d'esclava que pateix tota mena d'humiliacions. Ha guanyat l'Oscar, i la pròpia pel lícula, diversos més, els més importants, convertint-se en la triomfadora de 2014.
D'altra banda, "Monuments Men", la quarta pel lícula de George Clooney com a director, es basa en un episodi real de la II Guerra Mundial, el d'un comando de l'Exèrcit americà amb una peculiar missió: recuperar les obres d'art en poder dels nazis, espoliades per ells dins l'Europa que van anar envaint, i retornar-les als seus llocs d'origen. Es fa entretinguda, però no arriba a la grandesa de la seva òpera prima com a director, "Bona nit i bona sort", denúncia del mccarthisme, més apreciada a Europa que no pas als EUA. Destaca l’excel lent repartiment de secundaris, entre ells el francès Jean Dujardin ("The Artist ") i l'americà John Goodman, que són els que més humanitat els donen als seus personatges, el primer amb la seva sencillesa francesa i el segon amb el seu habitual aspecte de grassonet entranyable. La perjudica el seu to patriòtic, encara que menys marcat que d’altres pel lícules del gènere bèl lic, i tampoc funciona la història d'amor, més platònica que no pas una altra cosa, entre un restaurador americà (Matt Damon) i una treballadora parisenca del Jeu de Pomme (Cate Blanchett). Clooney es reserva el paper del líder del comando, tot i que aquí es queda en un segon pla. "12 anys d'esclavitud", llavors, la supera de llarg.

12 ANYS D'ESCLAVITUD: * * * *
MONUMENTS MEN: * * *










Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada