Entrades populars

dimarts, 18 de març de 2014

EL MÉDICO de Philipp Stölzl EL METGE de Philipp Stölzl







El escritor americano Noah Gordon escribió hace más de 30 años una novela que hablaba sobre un huérfano inglés que llega, después de muchas aventuras, a Ispahan, donde se encontrará con un famoso médico que tiene sus teorías sobre la Medicina. Todo empieza como si fuera una historia de Dickens trasladada a la Edad Media, con una Inglaterra de gente pobre atenazada por enfermedades y supersticiones. El protagonista tiene que quedarse con un buhonero (Stellan Skargaard, “Los fantasmas de Goya”), que ofrece remedios milagrosos contra enfermedades yendo en su carro ambulante, y separarse de su familia. Con él vivirá muchas aventuras vagando de pueblo en pueblo, pero al hacerse mayor, quiere aprender mucho más sobre Medicina, y decide hacer un largo viaje a Ispahan, en Persia. Después de aventuras arriesgadas e incluso una letal tormenta de arena, llega a la ciudad y conoce al prestigioso doctor Ibn Sina (Ben Kingsley). También conocerá al estrafalario Sha Ala ad-Daula (Olivier Martínez). Antes, en el desierto, conoció a la bella Rebeca (Emma Rigby), de la que se enamorará, y al llegar a la ciudad, reencontrándola, descubrirá que se va a casar con un rico local. Amoríos, pasiones, Ciencia y fundamentalismo religioso se entremezclan desde entonces. El fundamentalismo, por los ayatollahs locales, enemigos de la Ciencia y de todo lo que cuestione la autoridad religiosa del Islam. Todo está correctamente ambientado, desde la sórdida Edad Media inglesa hasta la más sofisticada ciudad de Ispahan, con algunos impresionantes paisajes con profundidad de campo que parecen reconstruidos con ordenador. El reparto, correcto, donde Ben Kingsley es el rey de la función, mucho más que el mismo protagonista. Y la dirección, notable, sirve para que las dos horas y media de metraje sean amenas, aunque no nos deje mucha huella finalmente y nos parezca todo ya algo visto. Es más, la confrontación Ciencia-Religión ya la habíamos visto, y mejor planteada, en “Ágora” de Alejandro Amenábar.

EL MÉDICO: * * *

"EL METGE" de Philipp Stölzl

L'escriptor americà Noah Gordon va escriure fa més de 30 anys una novel la que parlava d’un orfe anglès que hi arriba, després de moltes aventures, cap a Ispahan, on s’hi trobarà amb un famós metge que té les seves teories de la Medicina. Tot comença com si fos una història de Dickens traslladada a l'Edat Mitjana, amb una Anglaterra de gent pobra atacada per malalties i supersticions. El protagonista ha de quedar-se amb un venedor ambulant (Stellan Skargaard, "Els fantasmes de Goya"), que ofereix remeis miraculosos contra malalties, anant amb el seu carro ambulant, i separar-se de la seva família. Amb ell viurà moltes aventures vagant de poble en poble, però en fer-se gran, vol aprendre molt més de Medicina, i decideix fer un llarg viatge cap a Ispahan, a Pèrsia. Després d'aventures arriscades i fins i tot una letal tempesta de sorra, arriba cap a la ciutat i coneix el prestigiós doctor Ibn Sina ( Ben Kingsley ). També coneixerà al estrafolari Xa Ala ad-Daula (Olivier Martínez). Abans, al desert, va conèixer a la bella Rebeca (Emma Rigby), de la qual s'enamorarà, i en arribar a la ciutat, en trobar-se-la novament, descobrirà que es casarà amb un ric local. Enamoriscaments, passions, Ciència i fonamentalisme religiós es barregen des de llavors. El fonamentalisme, pels aiatol làs locals, enemics de la Ciència i de tot el que qüestioni l'autoritat religiosa de l'Islam. Tot està correctament ambientat, des de la sòrdida Edat Mitjana anglesa fins a la més sofisticada ciutat d'Ispahan, amb alguns impressionants paisatges presentats amb profunditat de camp que semblen reconstruïts amb ordinador. El repartiment, correcte, on Ben Kingsley és el rei de la funció, molt més que el mateix protagonista. I la direcció, notable, serveix perquè les dues hores i mitja de metratge siguin amenes, encara que no ens deixi gaire empremta finalment i ens sembli tot ja una mica vist. Encara més, la confrontació Ciència-Religió ja l'havíem vist, i millor plantejada, a "Àgora" d'Alejandro Amenábar.

EL METGE : * * *







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada