La Política ha
sido vista de manera idealizada e incluso romántica en el cine. Pocas veces
hemos visto visiones tan desmitificadoras, tan implacables y tan duras como en
la película que propone Pierre Schoeller, con un Olivier Gourmet (“Mi hijo”)
absolutamente cómplice. Por otro lado, tenemos una comedia, también francesa, que
podríamos dejar en el subgénero que podríamos asimismo llamar “comedia francesa
al estilo americano”, pese a que su argumento aporta algo poco habitual (un
concurso de gente que escribe a máquina a velocidad de vértigo). He unido ambas
películas en una misma crítica para mostrar cómo se puede hacer una película
poco convencional pero que sabe lo que quiere contar, u otra vacía y simple,
aunque también el director sepa lo que se quiere contar. “El ejercicio del
poder” empieza con una impactante escena de una mujer desnuda que anda a gatas
y se introduce ella misma dentro de un animal disecado, que luego resulta ser
una pesadilla de Bertrand Saint-Jean (Gourmet), Ministro de Transportes
francés. Luego le informan de que ha habido un terrible accidente de autocar,
con muchos muertos, y acude allí, en medio del frío y la nieve. La película nos
muestra su día a día, sin concesiones ni idealizaciones, con las mezquindades
de la Política a flor de piel. Michel Blanc también trabaja en el filme, con su
habitual buen hacer, como un asesor del Ministro. “Populaire” habla de una
peculiar relación laboral y luego amorosa entre un dueño de una compañía de
seguros y su secretaria en la Francia de los años 1950. Romain Duris (“Los
seductores”, “Una casa de locos”) y Déborah François (“El primer día del resto
de tu vida”) son los protagonistas. Dos maneras radicalmente distintas de hacer
cine, una sin hacer caso de modas o de atraer público como sea, mostrando la
vida tal cual es, y otra es cine comercial con final feliz obligatorio, aunque
siendo cine francés, siempre puede haber alguna sorpresa inesperada agradable
que rompa esquemas y moldes. Aunque la segunda tiene una cierta ternura en los
personajes que echas de menos en la primera, demasiado implacable en lo que nos
cuenta. Pero tampoco hace falta tanto azúcar.
EL EJERCICIO DEL
PODER: * * * *
POPULAIRE: * *
"L'EXERCICI
DEL PODER" de Pierre Schoeller i "POPULAIRE" de Régis Roinsard
La Política ha
sigut vista d’una manera idealitzada i fins i tot romàntica al cinema. Poques
vegades hem vist visions tan desmitificadores, tan implacables i tan dures com
en la pel.lícula que proposa Pierre Schoeller, amb un Olivier Gourmet ("El
meu fill") absolutament còmplice. D'altra banda, tenim una comèdia, també
francesa, que podríem deixar en el subgènere que podríem així mateix anomenar
"comèdia francesa a l'estil americà", malgrat que el seu argument aporta
una cosa poc habitual (un concurs de gent que escriu a màquina a velocitat de
vertigen). He unit totes dues pel.lícules en una mateixa crítica per mostrar com
es pot fer una pel.lícula poc convencional però que sap allò que en vol
explicar, o una altra buida i simple, encara que també el director sàpiga allò
que en vol explicar. "L'exercici del poder" comença amb una impactant
escena d'una dona nua que camina de quatre grapes i s'introdueix ella mateixa
dins d'un animal dissecat, que després resulta ser un malson de Bertrand
Saint-Jean (Gourmet), Ministre de Transports francès. Després li informen que
hi ha hagut un terrible accident d'autocar, amb molts morts, i va allà, enmig
del fred i la neu. La pel.lícula ens mostra el seu dia a dia, sense concessions
ni idealitzacions, amb les mesquineses de la Política a flor de pell. Michel
Blanc també treballa en el film, amb el seu habitual bon fer, com un assessor del
ministre. "Populaire" parla d'una peculiar relació laboral i després
amorosa entre un propietari d'una companyia d'assegurances i la seva secretària
a la França dels anys 1950. Romain Duris ("Els seductors", "Una
casa de bojos") i Déborah François ("El primer dia de la resta de la
teva vida") són els protagonistes. Dues maneres radicalment diferents de
fer cinema, una sense fer cas de modes o d'atraure públic com sigui, mostrant
la vida tal com és, i una altra és cinema comercial amb final feliç obligatori,
encara que sent cinema francès, sempre pot haver-hi alguna sorpresa inesperada
agradable que trenqui esquemes i motlles. Tot i que la segona té una certa
tendresa en els personatges que trobes a faltar a la primera, massa implacable
en allò que ens explica. Però tampoc cal tant sucre.
L'EXERCICI DEL
PODER: * * * *
POPULAIRE: * *
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