Milos Forman, al exiliarse de
su país natal, Checoslovaquia (ahora dos países), por el fin de la “Primavera
de Praga” al ser invadido por los tanques del Pacto de Varsovia (la OTAN de los
países comunistas de Europa del Este), y al no encajar posteriormente en
Francia, donde sus colegas de profesión casi todos eran pro-comunistas, decidió
instalarse en Hollywood, con suerte dispar. Después de una interesante pero
irregular “Ragtime”, crónica de los años 1920 americanos basada en la novela de
E. L. Doctorow, en 1975 estrenó su primer gran éxito americano, basado en la
novela de Ken Kesey, con una gran estrella como protagonista (Jack Nicholson).
En un manicomio de alta seguridad, es internado un hombre, R. P. McMurphy
(Nicholson), que tendrá que batirse contra las dictatoriales normas del lugar,
y contará con la ayuda de varios locos de allí, cada uno tanto o más peculiar
que el anterior y que el mismo recién llegado. Lo mejor es el ritmo que Forman
sabe mostrar, uniendo el toque europeo que lógicamente tiene al toque comercial
que cualquier producción de Hollywood debía tener. Y ello le hace superar la
interpretación histriónica aunque eficaz y llena de carisma y fuerza de
Nicholson, que tan pronto resultaba creíble como loco como te llegaba a irritar
por su exageración casi grotesca, algo que cinco años después casi repetiría en
“El resplandor” de Stanley Kubrick, aunque aquí casi se vuelve loco de verdad
debido al largo y agotador rodaje y al habitual mal genio del cineasta.
Volviendo a Forman, no se andaba con rodeos al mostrar los malos tratos de las
enfermeras a sus pacientes, en especial la enfermera jefe Ratched (Louise
Fletcher), absolutamente odiosa. Película con más mito que otra cosa, pero a la
que Forman le supo dar una fuerza arrolladora. Ganó muchos Óscar, entre ellos
el de Mejor Actor para Nicholson.
ALGUIEN VOLÓ SOBRE EL NIDO DEL
CUCO: * * * *
“ALGÚ VA VOLAR DAMUNT EL NIU
DEL CUCUT” de Milos Forman
Milos Forman, en exiliar-se
del seu país natal, Txecoslovàquia (ara dos països), per la fi de la “Primavera
de Praga” en ser envaït pels tancs del Pacte de Varsòvia (l’OTAN dels països
comunistes d’Europa de l’Est), i en no encaixar posteriorment a França, on els
seus col.legues de professió gairebé tots eren pro-comunistes, va decidir
instal.lar-se a Hollywood, amb una sort irregular. Després d’una interessant
però irregular “Ragtime”, crònica dels anys 1920 americans basada en la
novel.la d’E. L. Doctorow, el 1975 va estrenar el seu primer gran èxit americà,
basat en la novel.la de Ken Kesey, amb una gran estrella com a protagonista
(Jack Nicholson). A un manicomi d’alta seguretat, és internat un home, en R. P.
McMurphy (Nicholson), que haurà de barallar-se contra les dictatorials normes
del lloc, i comptarà amb l’ajuda de diversos bojos d’allà, cadascú tant o més
peculiar que l’anterior i que el mateix nouvingut. El millor és el ritme que en
Forman sap mostrar-hi, unint el toc europeu que lògicament té al toc comercial
que qualsevol producció de Hollywood havia de tenir. I això li fa superar la
interpretació histriònica, tot i que eficaç i plena de carisma i força, de
Nicholson, que tan aviat resultava creïble com a boig com t’arribava a irritar
per la seva exageració gairebé grotesca, una cosa que cinc anys després gairebé
repetiria a “La resplendor” de Stanley Kubrick, encara que aquí gairebé es
torna boig de debò a causa del llarg i esgotador rodatge i l’habitual mal geni
del cineasta. Tornant a Forman, no es tallava gens en mostrar els
maltractaments de les infermeres als seus pacients, especialment la infermera
en cap Ratched (Louise Fletcher), absolutament odiosa. Pel.lícula amb més mite
que no pas una altra cosa, però a la qual en Forman li va saber donar una força
irresistible. Va guanyar molts Òscars, entre ells el de Millor Actor per en
Nicholson.
ALGÚ VA VOLAR DAMUNT EL NIU
DEL CUCUT: * * * *
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada