Son muchas las películas con
maestros de escuela y su relación con alumnos. Hay de todo, desde mirarlo desde
el lado moralista, ternurista, sórdido, satírico, de denuncia… Esta película es
de las que no muestran un lado amable de ambos. Y de las que no dejan una
sensación agradable, no por que sea mala, que no lo es, sino por que su visión
de los hechos que cuenta no es optimista, o lo es muy poco. Un maestro suplente
en un instituto de una gran ciudad de EEUU, Henry Barthes (Adrien Brody), entra
en una clase en donde se encuentra con toda clase de alumnos, unos
conflictivos, otros con problemas de relación y otros buenos estudiantes.
Arrastra un trauma personal debido a que años atrás, su madre fue violada por
su abuelo y ello le volvió retraído, tímido y huraño, aunque cuando ejerce su
trabajo de maestro sepa dirigirse a la gente. Una noche, en el autobús de
vuelta a casa, coincide con una prostituta menor de edad, Erica (Sami Gayle),
que está haciendo uno de sus servicios a un antipático cliente. Ella sigue a
Henry hasta su casa, y él decide que pase la noche en su casa, para apartarla
de la calle. Mientras, en el instituto, una alumna entrada en carnes, retraída
y marginada, se fijará en él… Los tópicos habituales del “cine de instituto” en
su lado más dramático, con la visión americana del tema, esta vez presentados
de manera menos tópica, gracias al oficio de Tony Kaye, conocido por la notable
“American History X”, donde denunciaba el racismo de la sociedad americana a
través de un joven neonazi que en la cárcel renegaba de sus siniestros ideales,
pero su hermano pequeño quería emular sus “hazañas”. Cine social sin
concesiones.
EL PROFESOR (DETACHMENT): * *
*
“EL PROFESSOR (DETACHMENT)” de
Tony Kaye
Són moltes les pel.lícules amb
mestres d’escola i la seva relació amb alumnes. N’hi ha de tot, des mirar-ho
tot des del costat moralista, de la tendresa exagerada, des del costat sòrdid,
satíric, de denúncia… Aquesta pel.lícula és de les que no mostren un costat
amable de tot això. I de les que no deixen pas una sensació agradable, no
perquè sigui dolenta, que no ho és, sinó perquè la seva visió dels fets que
explica no és pas optimista, o ho és ben poc. Un mestre suplent a un institut
d’una gran ciutat dels EUA, en Henry Barthes (Adrien Brody), entra en una
classe on es troba amb tota mena d’alumnes, uns conflictius, d’altres amb
problemes de relació i els altres bons estudiants. Arrossega un trauma personal
pel fet que anys enrere, la seva mare va ser violada pel seu avi, i això li va
tornar callat, tímid i esquerp, encara que quan exerceix la seva feina de
mestre sàpiga dirigir-se a la gent. Una nit, a l’autobús de tornada a casa,
coincideix amb una prostituta menor d’edat, l’Erica (Sami Gayle), que està fent
un dels seus serveis a un antipàtic client. Ella segueix al Henry fins a casa
seva, i ell decideix que passi la nit a casa, per apartar-la del carrer.
Mentre, a l’institut, una alumna entrada en carns, retreta i marginada, es fixarà
en ell… Els tòpics habituals del “cinema d’institut” dins el seu costat més
dramàtic, amb la visió americana del tema, aquest cop presentats de manera
menys tòpica, gràcies a l’ofici de Tony Kaye, conegut per la notable “American
History X”, on denunciava el racisme de la societat americana a través d’un
jove neonazi que a la presó renegava dels seus sinistres ideals, però el seu
germà petit volia emular els seus “gestes”. Cinema social sense concessions.
EL PROFESSOR (DETACHMENT): * *
*
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada